Tanssi on vauhdikas harrastus, joka sopii kaiken ikäisille liikunnan ystäville. Sen parista löytyy lukuisia eri lajeja, joiden joukosta sopiva tanssimuoto löytyy varmasti jokaiselle. Kuka tykkää latinotanssista, kenen makuun taas on enemmän nykytanssi ja kuka viehättyy baletin harmonisuudesta – yhtä kaikki jokainen tanssilajeista vaatii hyvää kuntoa, jotta siinä pääsee kehittymään. Älä toki säikähdä, sillä mukaan pääsee hieman huonommallakin kuntotasolla, ja sitä voi sitten rauhassa kohotella harrastuksen rinnalla.

Luonnollisesti myös tanssiminen itsessään auttaa kunnon kasvattamisessa ja ylläpitämisessä. Sen rinnalle on kuitenkin hyvä ottaa muitakin lajeja, jotka tukevat kehitystä. Ammattitanssijoiden kohdalla tämä on ennemminkin sääntö kuin suositus. Kunnon kohottamiseen käy oikeastaan mikä vain laji, joka saa hien pintaan ja sykkeen kohoamaan. Tärkeää on kuitenkin, että nautit lajista, sillä jos se tuntuu pakkopullalta, on hyvin todennäköistä, että projekti jää puolitiehen.

Yksi mainioista keinoista kohottaa kuntoa, on pyöräily. Se on erityisen hyvä laji siksi, että sitä voivat harrastaa ihan kaiken tasoiset liikkujat. Hieman matalammalta kuntotasolta liikenteeseen lähtevät voivat aloittaa lyhyemmillä, vähemmän haastavilla lenkeillä, ja kovakuntoisemmat voivat suunnata mäkisille, pitkille lenkeille. Lenkkien haastetasoa on helppo lisätä sen mukaan, kun oma kunto kehittyy. Polkupyörä toimii kunnon kohottamisen lisäksi apuna siirtymisissä, ja se onkin hieno tapa lisätä myös arkipäivän hyötyliikuntaa.

Yksi perinteisimmistä kunnon kehittämisen tavoista on juokseminen. Kunnon juoksulenkki saa sykkeet kohoamaan varmasti, ja jos suuntaat lenkillä mäkiseen maastoon, saat samalla kehitettyä tanssijalle niin tärkeitä jalkojen lihaksia. Juoksun aloittaminen on helppoa, sillä et tarvitse muuta kuin kunnon lenkkarit. Optimaaliseen kunnon kehittämiseen on avuksi myös sykemittari – paras sykealue peruskunnon kehittämiseen on noin 70 % maksimisykkeistä. Voit lukea lisää tietoa juoksusta peruskunnon kehityksessä täältä.

Jos vaikkapa polvivammat vaivaavat, eikä juokseminen onnistu, hyvä vaihtoehto kunnon kohottamiseen on myös uinti. Se tukee mainiosti tanssijan kuntoharjoittelua, sillä se kehittää koko kropan lihaksistoa. Uiminen tuo myös mukavaa vaihtelua tanssiharjoitusten hikoiluun – vedessä olo on keveä ja raikas, mutta kunto kehittyy kuitenkin. Uimaan voidaan suunnata kesällä luonnonvesiin, mikä on kiva lisä harrastukseen. Talvellakaan ei tarvitse jäädä tauolle, sillä jokaisesta kaupungista löytyy uimahalli missä harjoitella.